۱۳۹۳ شهریور ۱۵, شنبه

حکایت یک پناهجو ی مسیحی از وضعیت بد پناهندگان ایرانی در رومانی

.






به تازگی نامه یک پناهجوی مسیحی ایرانی از کشور رومانی منتشر شده که وی از وضعیت خود به عنوان یک پناهجو در کشور رومانی نوشته است وی در این  نامه  شرح داده که چرا به رومانی سفر کرده  و در آنجا بهمراه دیگر پناهجویان با چه وضعیت و مشکلاتی روبرو هستند.

« محبت نیوز» -  به نقل از سایت خبری پناهنده نیوز که اخبار مربوط به پناهجویان را با هدف اطلاع رسانی از وضعیت پناهندگان ارائه می دهد، در خصوص این مطلب آمده است ؛ " نگارنده نامه خواسته  تا بنا به دلایلی نام وی منتشر نشود، همچنین موارد ذکر شده میتواند نظرات شخصی وی باشد با این حال صحت گفته ها و مطالب مطرح شده در این مطلب توسط نگارنده قابل تائید یا رد توسط آژانس خبری مسیحیان خاورمیانه نمی باشد، پناهنده نیوز متن نامه دریافتی از سوی این پناهجوی مسیحی ایرانی را با اندکی تصرف و تلخیص در زیر منتشر نمود و متذکر شده که  خواندن این نامه را به تمام کسانی که قصد رفتن به اروپا برای پناهندگی دارند توصیه می کند.
سلام ،
من اهل ایران و از استان گیلان میباشم. در رشته کامپیوتر دارای مدرک کارشناسی هستم. در ایران دانشجوی کارشناسی ارشد و صاحب یک کافی نت و تعمیرگاه کامپیوتر  بادرآمدی مناسب بودم.
حدود هشت ماه پیش ازطریق یکی از بستگان با زنی بنام فخری آشنا شدم. فخری ایرانی مقیم دانمارک بود. او دین خود را از اسلام به مسیحیت تغییر داده است و مبشر دین مسیحیت میباشد. بعد از چندین بار شرکت در جلسات خانگی مخفیانه  بنده تصمیم گرفتم دین خود را تغییر دهم. غسل تعمید توسط یکی از مسیحیان شرکت کننده درجلسات خانگی گرفتم ودل خود را تقدیم مسیح کردم .
بعد از ۵جلسه در یکی از منازلی که جلسات در آن برگزار میشد ( آن مکان) لو رفت و مورد حمله پلیس قرار گرفت. من وتعداد کمی از افراد موفق به فرار از در پشتی ساختمان شدیم.وبعد از یکماه متواری بودن موفق به تهیه پاسپورت جعلی وفرار از ایران شدم.
در کشور مجارستان دستگیر و به کمپ مرزی رومانی فرستاده شدم. از ترس دیپورت شدن با تهدید پلیس مجبور به پناهنده شدن در کشور رومانی گردیدم. حالا من حدود شش ماه است که در کمپ هستم وهیچ حمایتی توسط کشور رومانی از بنده و سایر پناهندگان نمیشود
.کشور رومانی به هیچ پناهنده غیر سوریه ای پناهندگی نمیدهد. تنها به پناهندگان سوری طی مدت حداکثر سه ماه پاسپورتی با سه سال اعتبار رومانیایی داده میشود . رومانی با حمایت سازمان ملل این کمپ ها را ساخته است تا از ورود پناهندگان به اروپا جلوگیری کند.
طبق قانون کشور رومانی بعد از گرفتن پاسخ منفی  دردادگاه دوم که معمولن شش ماهه تمام میشود، پناهنده را بدون اطلاع قبلی در اتاق ودر تخت خوابش دستبند میزنند و به کشورش دیپورت مینمایند. حتی کسانی که در کشورشان جانشان در خطر مرگ میباشد (مانند مسلمانانی که تازه مسیحی شده اند).
خود کشورهای عضو شینگن چون زیر ذره بین ناظران حقوق بشرهستند هرگز چنین کاری نکرده ونمیکنند . این کشورهای قدرتمند عضو شینگن هستند که کشورهایی مانند بلغارستان ورومانی که از نظر مالی ضعیف هستند ومتقاضی پیوستن با معاهده شینگن می باشند را وادار میکنند چند سالی با انجام اعمال غیر انسانی و ضد حقوق بشری آنها را در رسیدن به اهدافشان یاری کنند.
من از زبان یک پلیس مجارستان شنیدم که چند کشور پیشرفته که نام نمیبرم به مجارستان بودجه کلانی برای استخدام وبکارگیری پلیس در مرزهای شینگن  داده اند تا از ورود پناهنده جلوگیری شود و بابت دستگیری هر پناهنده مبلغ صد یورو  به آنها جایزه میدهند. البته اگر این دستگیری با تماس  واطلاع یک شهروند مجار صورت گیرد مبلغ پنجاه یورو هم به شهروند مورد نظر پرداخت میگردد.
ضمنن کشور رومانی به یک پناهنده فقط یک تخت میدهد در یک اتاق بیست متری که باید ده نفر توی همون یک اتاق بخوابن. از غذا  هم خبری نیست. ولی ماهی بیست یورو هم برای کمک خرج میدهند. با این پول فقط میشه روزی یک دانه نان خرید و خورد. اگر دوست داشتی تو انتخاب این آزادی که روز گرسنه بمونی یا شب از گرسنگی خوابت نبره.
آب هم که قابل خوردن نیست. باید آب معدنی از مغازه ها بخری. بازهم میگم: اگه بخوای با نونت آب هم بخوری به ده روز نرسیده پولت تموم میشه. بعدباید بیست روز منتظر بمونی تا بیست یوروی ماه بعد رو بگیری. اینجا اگر از گرسنگی جلوی پاشون بیفتی تنها کمکشون این است که زنگ بزنن اورژانس. اگه خبر مرگت رو از اورژانس بشنوند خوشحال میشوند و میروند سریع دنبال گرفتن جایزه.
مسئولین کم پهای اینجا، آنقدر فک و فامیلاشونو تو کمپ استخدام کردند که برای مراقبت از هر یک نفر پناهنده سه تا چهار نفر پرسنل در حال کار هست .در یکسال گذشته بجز سوریها اینجا کسی پاسپورت نگرفته است. فقط زیاد دیپورتی دارند. اگر بگی نمیرم میگویند باشه. سپس یک سال زندانت می کنند و بعدش بهت اجازه کار وزندگی فقط در رومانی رو میدهند. در این صورت حتی اجازه مسافرت به اروپا را هم نخواهی داشت.
واقعن برای کسانی متاسفم که حرف حمایت از حقوق بشر میزنند ولی پناهندگان را به سمت مرگ هدایت میکنند. لطفن این مطالب را به اطلاع عموم برسانید شاید راه حلی پیدا بشود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر