۱۳۹۳ شهریور ۱۳, پنجشنبه

مشکلات پناهندگان مسیحی در ترکیه


.






عدم توجه کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل به غیر مسلمان بودن برخی از پناهندگان موجب شده است روند پناهندگی یک افغان مسیحی چندسال به طول بیانجامد. این در حالی است که اگر این افراد به کشور خود مراجعت کنند به دلیل تغییر دین با خطر ارتداد و مرگ روبه‌رو هستند.
« محبت نیوز» - وضعیت پناهندگی در ترکیه هر روز اسفبار‌تر از گذشته می‌شود، با این حال، دفتر کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل واقع در آنکارا، همواره با درخواست پناهندگی شمار زیادی از اتباع کشورهایی چون ایران، افغانستان، سودان و عراق روبه‌رو است.
رادیو زمانه طی گزارشی در این خصوص افزود،  پناهجویان ایرانی در قیاس با متقاضیان سایر کشورها، از وضعیت بهتری برخوردار هستند و انتقال‌شان به کشور پناه‌پذیر سریع‌تر انجام می‌پذیرد. طرح این نکته اما به‌هیچ‌وجه به معنای آسانی شرایط برای آنها نیست. این روند برای بعضی مهاجران ایرانی بیش از دوسال به طول می‌انجامد، اما همین روند برای پناهندگان سایر کشور‌ها گاه بیشتر می‌شود. این وضعیت موجب می‌شود شماری از پناهجویان پس از مدتی، ناامیدانه روند پناهندگی را وابگذارند و به کشور خود بازگردند.
حکومت‌های سرکوبگر و دیکتاتور، مهم‌ترین عامل خروج یا گریز شماری از مردم از یک کشور هستند. یکی از این کشور‌ها افغانستان است. این کشور، چند دهه است که توسط حکومت‌های مختلف، اداره یا با دخالت کشورهای قدرتمند، کنترل و استعمار می‌شود. خشونت، فساد، فقر و بی‌سوادی پایه‌های عمده برپایی و ماندگاری نظام‌های حاکم در افغانستان هستند. وجود همین عوامل، موجب کوچ اجباری اتباع این کشور به کشورهای دیگر طی سال‌های متمادی شده است.
زندگی برای یک شهروند ساکن افغانستان آن چنان سخت و طاقت‌فرساست که حاضر است از هر طریق ممکن برای وصول کمترین آرامش و امنیت، خود را به سرزمینی دیگر برساند. در این راه بسیاری جان خویش را هم از دست می‌دهند؛ غرق شدن ۶۰ پناهجوی افغان در اقیانوس هند که به طور قاچاق عازم استرالیا بوده‌اند یا غرق شدن قایق حامل ۹۷ پناهنده افغان و ایران در اواسط ماه ژوئن در آب‌های بین اندونزی و استرالیا آخرین گزارش‌هایی از این نوع است. بسیاری دیگر، راه کشورهای همجوار مانند ایران و پاکستان را پیش می‌گیرند و به شکل غیر رسمی یا با معرفی خویش به دفا‌تر سازمان ملل، سکونت در این دو کشور‌ را با همه مشکلات و فشار‌ها به جان می‌خرند.
راه سومی هم برای شهروندان مهاجر افغان وجود دارد و آن عبور از مرز ایران و معرفی خویش به دفاتر پناهندگی سازمان ملل متحد در ترکیه است. طی چندسال اخیر به دلیل تشدید فشارهای دولت ایران به شهروندان افغان داخل کشور، بسیاری از افغان‌های ساکن ایران هم به خیل پناهجویان افغان دفاتر کمیساریای عالی پناهندگی سازمان ملل متحد در ترکیه اضافه شده‌اند. این پناهجویان مانند پناهندگان سایر کشورها با مشکلاتی نظیر عدم استطاعت مالی، نداشتن مجوز کار، سرگردانی و انتظار طولانی در روند رسیدگی پرونده پناهندگی، امضای هفتگی دفاتر پلیس و عدم اجازه خروج از محل اقامت بدون اجازه رسمی پلیس مواجه هستند. پناهندگان افغان با مشکلی دیگر هم مواجه هستند که موجب شده است روند پناهندگی آنان بیش از دیگران و چندین سال به طول بیانجامد: حضور گروه‌های تروریستی نظیر طالبان و القاعده در افغانستان و انجام عملیات تروریستی در کشورهای اروپایی و آمریکا موجب شده است تا کشورها از پذیرش مهاجران افغان امتناع کنند یا تحت اقدامات شدید امنیتی، حاضر به پذیرش آنان شوند. همین امر یکی از دلایل مهم طولانی شدن روند پناهندگی پناهجویان افغان در ترکیه شده است.
مشکلات پناهندگان افغان بسیار است و در این میان، مشکلات پناهندگان افغان که به دین‌های دیگری به غیر از اسلام گرویده‌اند دوچندان است؛ چراکه اولن دفتر پناهندگی سازمان ملل با این پناهندگان هم مانند سایر پناهندگان افغان برخورد می‌کند و کیس پناهندگی ایشان را به عنوان پناهندگی سیاسی یا اجتماعی یک فرد افغان می‌پذیرد. این در حالی است که رسیدگی به پرونده پناهندگان اقلیت‌های مذهبی از سرعت بیشتر و زمان کمتر برخوردار است، ولی عدم توجه کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل به غیر مسلمان بودن برخی از پناهندگان افغان موجب شده است روند پناهندگی یک افغان مسیحی یا بهایی چندسال به طول بیانجامد. این در حالی است که اگر این افراد به کشور خود مراجعت کنند به دلیل تغییر دین با خطر ارتداد و مرگ روبه‌رو هستند.
دومن، به دلیل تعصب مذهبی مسلمانان افغان، جان پناهندگان مسیحی یا بهایی افغان در ترکیه، در معرض تهدید و خطر قرار دارد. آنهااز هیچ نوع امنیت جانی و مالی برخوردار نیستند. متاسفانه پلیس ترکیه هم در یاری‌رسانی به این پناهجویان توجه چندانی نشان نمی‌دهد. برای آشنایی بیشتر با وضعیت پناهندگان غیر مسلمان در ترکیه با سه نفر از ایشان گفت‌وگویی کرده‌ایم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر