۱۳۹۳ آبان ۱۹, دوشنبه

چگونه عیسی می تواند هم خدا باشد و هم انسان؟


چگونه عیسی می تواند هم خدا باشد و هم انسان؟
چگونه عیسی می تواند هم خدا باشد و هم انسان؟ به همان اندازه که تعلیم تثلیث شگفت انگیز است، تعلیم تجسم نیز هست. تجسم یعنی عیسی خدا و انسان است، درحالیکه یک شخص ابدی است. این همان چیزی است که جی آی پکر الهیدان قرن معاصر گفته است: "دراینجا دو سر است بخاطر یک چیز ... تعدد اشخاص در اتحاد با خدا و اتحاد الوهیت و انسانیت در شخص عیسی مسیح ... هیچ چیز در تخیل آنقدر خارق العاده نیست که حقیقت تجسم است. "1
کلیساهای اولیه، تجسم را بعنوان مهمترین حقیقت ایمان درنظر می گرفتند. بخاطر همین سرانجام آنها کلیاتی را تصویب کردند که به اعتقاد کالسدونی معروف است که باورهای ما را در ارتباط با تجسم مشخص می کند. و اینکه باید به چه چیزیهایی در این ارتباط ایمان داشته باشیم و به چه چیزهایی ایمان نداشته باشیم. این اعتقاد نامه نتیجۀ شورایی است که بین 8 اکتبر تا 1 نوامبر سال 451 بعد از میلاد در شهر کالسدون برگذار شد. این اعتقاد نامه معیار تعلیمی کتاب مقدس از تجسم برای کلیسای ارتودوکس است که تا به امروز برای سایر شاخه های مسیحیت نیز بعنوان یک معیار استفاده شده است .2 پنج حقیقت تعلیمی تجسم برپایۀ کتاب مقدس که شورای کالسدون آنرا خلاصه کرده است، بدین ترتیب است:


1. عیسی دارای دو طبیعت است: او خدا و انسان است.
2. هر طبیعت بصورت کامل است: او خدای کامل و انسان کامل است.
3. هر طبیعت متمایز از دیگری است.
4. عیسی تنها یک شخص است.
5. هرچیزی که در وجودیت طبیعت اوست در همان حال برای شخص خود عیسی هم صادق است.


درک درستی از این حقایق می تواند تمام مشکلات و سردرگمی های ذهنی ما را درمورد تجسم از بین ببرد. سؤالاتی از قبیل: چگونه عیسی می تواند هم خدا و هم انسان باشد؟ چرا این باعث نمی شود که او دو شخص باشد؟ ارتباط تجسم با تثلیث چیست؟ عیسی چگونه می توانسته گرسنه شود (متی 4: 2)، بمیرد (مرقس 15: 37)؟ وقتی روی زمین بوده، چگونه می توانسته هنوز هم خدا باشد؟ آیا عیسی در تجسم بخشی از خصوصیات الهی خود را کنار گذاشت؟ چرا اگر بگوئیم که عیسی بخشی از خداست، نادرست است؟ آیا عیسی هنوز انسان است و هنوز دارای بدن انسانی خود است؟
عیسی دارای دو طبیعت است: خدا و انسان
اولین حقیقتی که ما بایستی آنرا درک کنیم این است که عیسی یک شخص است که دو طبیعت دارد: طبیعت الهی و طبیعت انسانی. بعبارت دیگر عیسی هم خداست و هم انسان. ما نتیجتا به هردوی این طبیعتها نگاه خواهیم کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر