۱۳۹۳ آبان ۱۹, دوشنبه

عیسی خدا است


کتاب مقدس این تعلیم را نمی دهد که عیسی شخصی است که مطلقا شباهت خیلی زیادی به خدا دارد و یا کسی است که بصورت خیلی نزدیکی با خدا راه می رود. در عوض عیسی خود خدای متعال است. تیطس 2: 13 می گوید که ما مسیحیان ". آن امید و تجلی جلال خدای عظیم و نجات دهندۀ خود ما عیسی مسیح را انتظار می کشیم" وقتی که توما عیسی قیام کرده را دید، فریاد زد که: "ای خداوند من و ای خدای من" (یوحنا 20: 28). به همین ترتیب رسالۀ عبرانیان به ما شهادت مستقیم خدای پدر درمورد عیسی را می دهد: "ای خدا تخت تو تا ابدالاباد است." (عبرانیان 1: 8) و انجیل یوحنا عیسی را «پسر یگانه خدا» می نامد (یوحنا 1: 8).
طریق دیگری که کتاب مقدس ثابت می کند که عیسی خداست اینست که کتاب مقدس نشان می دهد که عیسی دارای خصوصیات خداست. او همه چیز را می داند (متی 18: 20، 28: 20 و اعمال 18: 10). او همه جا حضور دارد (متی 16: 21، لوقا 11: 17 و یوحنا 4: 29). او صاحب تمامی قدرت است (متی 8: 26، 27، 28: 18، یوحنا 11: 38 44، لوقا 7: 14 15 و مکاشفه 1: 8). او قائم به ذات خود است و وابسته به هیچ چیز خارج از وجود خود نیست (یوحنا 1: 4، 8: 58 و 14: 6). او حاکم بر هر چیز است (متی 28: 18 و مکاشفه 19: 16 و 1: 5). وجود او از ازل بوده و تا به ابد خواهد بود (یوحنا 1: 1 و 8: 58). او خالق ماست (کولسیان 1: 16). بعبارت دیگر همۀ آنچیزی که خدا است، عیسی نیز هست. چونکه عیسی خود خداست.


عیسی مشخصا پسر خداست
برای درک بهتر مفهموم کامل تجسم مسیح، ضروری است که از تثلیث نیز آگاهی کافی داشته باشیم. اعتقاد تثلیث اینست که خدا وجودی یگانه است و این خدای یگانه در سه شخصیت مجزا موجودیت دارد. این بدین معناست که ما بایستی هر سه شخصیت تثلیث را از همدیگر تشخیص دهیم. پدر، پسر و یا روح القدس نیست. پسر نیز، پدر و یا روح القدس نیست. روح القدس هم نه پدر است و نه پسر. آنها هر کدام مرکز تعقل و موجودیت شخصیتی مجزا از هم می باشند. درحالیکه همۀ آنها دارای ذات و یا طبیعت الهی مشابهی هستند. بنابران این سه شخصیت یک وجود یگانه هستند. ذات الهی چیزی نیست که بین شخصیتها تقسیم شده باشد تا هر شخصیت یک سوم آنرا دریافت کند. درعوض هر سه شخصیت بطور کامل و یکسان صاحب ذات الهی هستند، بطوریکه هر سه بطور کامل و یکسان خدا هستند.
حقیقت اینکه خدا سه شخصیت در یک وجود است چه ارتباطی با تجسم دارد؟ برای پاسخ به این سؤال، اجازه دهید که سؤال دیگری را مطرح کنم. کدام شخصیت از سه شخصیت تثلیث در عیسی مسیح مجسم می شود؟ هر سه یا فقط یکی از آنها؟ کدام یکی؟ جواب کتاب مقدسی این سؤال این است که تنها خدای پسر است که مجسم می شود. نه پدر و نه روح القدس بودند که در عیسی مجسم شدند. زیراکه عیسی خداست، اما او نه پدر است و نه روح القدس. عیسی خدای پسر است.
یوحنا 1: 14 حقیقت «تنها خدای پسر مجسم شده» را تعلیم می دهد. این آیه اینطور می گوید که: "کلمه جسم گردید و میان ما ساکن شد، پر از فیض و راستی، و جلال او را دیدیم، جلالی شایستۀ پسر یگانۀ پدر. "در این متن، کلمه، همان خدای پسر است (یوحنا 1: 18 و 3: 16). بنابراین خدای پدر و یا روح القدس نبودند که انسان شدند، بلکه خدای پسر.
همینطور در تعمید عیسی می بینیم که خدای پدر اینطور شهادت می دهد: "تو پسر حبیب من هستی که به تو خشنودم." (لوقا 3: 22). او نگفت: "تو من هستی و من از خودم خشنودم." درعوض پدر اظهار کرد که عیسی پسر است، پسر او، و اینکه عیسی مایۀ خشنودی اوست. در همین آیه می بینیم که روح القدس از پدر و پسر مجزا است، زیرا که روح القدس «به هیأت جسمانی مانند کبوتری» در آنجا حضور دارد.
چرا آنقدر مهم است که بدانیم عیسی مسیح فقط خدای پسر است؟ اگر این حقیقت را درک نکنیم در شناسایی هویت ناجیمان دچار اشتباه شده ایم. علاوه بر آن قویا این موضوع بر درک ما از تثلیث تأثیر می گذارد. اگر فکر کنیم که عیسی پدر و یا روح القدس است در دعاهیمان به شدت سردرگم می شویم. و بالاخره اگر اعتقاد ما این است که خدای پدر بود که در عیسی مجسم شد، این یک بدعت به حساب می آید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر