۱۳۹۳ آبان ۱۹, دوشنبه

هر کدام از طبیعتهای عیسی، مجزا از هم باقی می مانند


حقیقت خدای کامل و انسان کامل بودن عیسی، بخوبی توسط مسیحیان درک می شود. ولی برای درک عمیقتر تجسم بایستی یک قدم جلوتر رفت. بایستی بدانیم که هر دو طبیعت مسیح مجزا از هم باقی مانده و خصوصیات خود را حفظ می کنند. این به چه معنی است؟ یعنی: اولا هیچکدام از ذاتها، خصوصیات اساسی دیگری را دگرگون نمی سازند. دوما که این دو ذات با یکدیگر در ذات سوم اسرارآمیزی مخلوط نمی شوند.
اولا اشتباه است، اگر فکر کنیم که دو طبیعت عیسی باهم مخلوط شده و ذات سومی را شکل داده اند. این یکی از بدعتهایی بود که کلیسای اولیه مجبور بود با آن مقاومت کنند. این بدعت اینگونه تعلیم می دهد که "ذات انسانی عیسی برداشته شده و در ذات الهی او جذب شده است؛ طوریکه هردوی این ذاتها تغییر کرده و یک نوع ذات سومی بوجود آمده است قیاس آن می تواند اضافه کردن یک قطره جوهر به یک لیوان آب باشد که نتیجه اش، چیزی است که نه جوهر خالص است و نه آب خالص، بلکه یک نوع مادۀ ثالث، یعنی مخلوطی حاوی آب و جوهر تغییر یافته. به همین ترتیب در این اعتقاد، تعلیم داده می شود که عیسی مخلوطی از عناصر الهی و هم انسانی است. طوریکه هر دو به شکلی تغییر یافته و ذات سومی را شکل می دهند ". 5 این نگاه، اصلا کتاب مقدسی نیست، چونکه هم انسانیت و هم الوهیت مسیح را زیر سؤال می برد. زیرا اگر واقعا هر دو طبیعت عیسی باهم مخلوط می شدند، او حقیقتا دیگر نه خدای کامل و نه انسان کامل است، بلکه دارای موجودیتی کاملا متفاوت خواهد بود که مخلوطی از هر دو طبیعت است.


دوما اگر ما حتی بپذیریم که ایندو طبیعت باهم ادغام نمی شوند و ذات ثالثی ر ا شکل نمی دهند، ولی درهمانحال فکر کنیم که این دو ذات همدیگر را تغییر می دهند، در اشتباه هستیم. مثلا اگر اینطور استنباط کنیم که ذات انسانی عیسی به شکلی تبدیل به ذات الهی شده و یا ذات الهی او تبدیل به ذات انسانی شده، کاملا در اشتباه هستیم. برعکس، هر کدام از طبیعت های عیسی مجزا از هم باقی مانده و تمامی خصوصیات فردی خود را حفظ کرده و تبدیل نیافتند. همانطوریکه شورای کالسدون خاطر نشان کرد که "... تمایز وجودی ایندو طبیعت، به هیچ وجه با اتحاد آنها از بین نمی رود، درعوض خصوصیات وجودی هریک بطور کامل حفظ می شوند ..." 6 طبیعت انسانی عیسی، فقط انسانی است و بس . طبیعت الهی او نیز، فقط الهی است و بس. بعنوان مثال این طبیعت انسانی عیسی نبود که با اتحادش با خدای پسر از همه چیز مطلع شد و همینطور طبیعت الهی او از چیزی ناآگاهی نداشت. اگر هر کدام از طبیعتها عیسی متحمل تغییر در ذات خود شود، عیسی دیگر حقیقتا نه خدای کامل است و انسان کامل.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر