۱۳۹۳ آبان ۱۹, دوشنبه

روح القدس کیست و چه می کند؟


روح القدس کیست اصل کلام: روح القدس، بمثابه شخص! آیۀ کلیدی: "پدر به شما یاری دهنده، یعنی روح راستی را خواهد داد، که همیشه در کنار شماست". (انجیل یوحنا 14: 16)! ممکن است برای خوانندۀ کتاب مقدس گمانی پیدا شود که پدر، پسر یا روح القدس فقط منحصر به عهد جدید بوده و در عهد عتیق به این شخصیتها اشاره ای نشده! چه می دانیم، در فرازهائی بفراوان سخن رفته که به نمونه های روح القدس اشاره می کنیم!
1- پیدایش 1: 2 "روح خدا بر سطح آبها حرکت می کرد"
2- روح خدا سراسر کرۀ زمین حضور دارد. (مزمور 139: 7)!
3- "حزقیال نبی" نبوت می کند: "ما در انتظار روزی هستیم که روح القدس، ویژۀ شمار اندکی نباشد، بلکه عدۀ بیشماری از آن بهره مند شوند (حزقیال 36: 27). برجسته ترین پیشگوئی از آن" یوئیل نبی "است: "بعد از آن، روح خود را بر همۀ بشر خواهم ریخت و دختران و پسران شما نبوت کرده و غلام و کنیز و پیران بمثابه جوانان، رویا می بینند"


خلاصۀ کلام: در روزهای آخر هرکه نام خدا را بخواند نجات خواهد یافت. (یوئیل 2: 28 32). پیشگوئی یوئیل، نقش خود را بعنوان پلی بین عهد قدیم و جدید، روز پنطیکاست ایفا می کند، همانروز "پطرس" نقل کرده، می گوید: نبوت یوئیل باید تمام می شد. (اعمال رسولان 2: 16،17)! این همان وعدۀ ارجمندی بود که روز "پنطیکاست" یعنی هفتۀ هفتم پس از مرگ و زنده شدن مسیح انجام پذیرفت "وعده ایکه" مشتاق بیشماری داشت، خداوند قول داده بود که: حضور خود را در قلب ایمان آورندگان ظاهر سازد! ما هنوز روح القدس را در عهد قدیم بررسی می کنیم! دوره ایکه "روح" در انحصار شماری خاص است انبیاء راستین، کاهنان، داوران، پادشاهان و برخی هنرمندان و صنعگران خیمه خداوند و مرمت کنندگان نیایشگاه اورشلیم از این امتیاز برخور دار می شدند! (خروج 9: -29 - 33، اعداد 3: 3، داوران 16: 20، روح بر پادشاه: اول سموئیل 10: 10، هنرمندان وصنعتگران: خروج 35: 30 و 31
ومرمت کنندگان اورشلیم: (عزرا 1: 5 و زکریا 4: 6 - 8)!

روح القدس در عهد جدید. "!
هنگام بارداری مریم مقدس، روح القدس بعنوان معین عمل کار میکند، مریم از فرشتۀ جبرئیل خبر می گیرد: علیرغم باکره گی توسط روح القدس باردار شده و مسیح متولد خواهد شد! * (انجیل لوقا 1: 35). پس از دوران کودکی آنگاه یحیی بندا می گوید: "من شما را به آب تعمید دادم ولی او باروح القدس و آتش تعمید می دهد". (انجیل لوقا 3: 16)! سپس، در دو نوبت روح القدس بر عیسی قرار می گیرد، ابتدا بهنگام تعمید و بگونۀ هیئت جسمانی (انجیل لوقا 3: 21 و 22). و دوم هنگامیکه از آزمایش ایمان در برابر وسوسه ها پیروز می شود! (انجیل لوقا 4: 1 و 2). آنگاه روح القدس بقوت او را گرفته و به جلیل بر میگرداند! (انجیل لوقا 4: 14)! مسیح در کنیسه ظاهر شده و با خواندن طومار اشعیاء نبی برگزیدگی خود را برای ابلاغ فیض اعلام می کند! (انجیل لوقا 4: 18 19). و هنگام مأموریت شاگردان برای رساندن پیغام انجیل به جهان تأکید می کند، تا وقتی بقوت از اعلی آراسته نشده اند در اورشلیم بمانند! (لوقا 24: 49). واین موقعی بود که شاگردان در اورشلیم، روز پنطیکاست گرد آمدند، و چون آتش و روح بر آنان قرار گرفت آنان از قدرت تلفظ و سخن گفتن بزبانها پرشدند (اعمال رسولان 2: 1 4).


می دانیم در رسالات و منابع عهد جدید از شروع تا پایان روح القدس بمانند شخص نمایان می شود، برای نمونه "او" اختیار و توانائی آمرزش گناهان را به عیسی مسیح تفویض میکند "او" طراح نجات است وبه گامهای شاگردان نیرو می دهد تا پیام نجات به سراسر جهان برسد!
بمثابه شخص! کتاب مقدس "روح القد س" را شخص می داند و صفتی جز این ویژگی را رد میکند! روح القدس همان روح خداست! در مضامین جدید که به یونانی نوشته شده، و دیگر زبانها، برای روح القدس، ضمیر سوم شخص یگانه و شناسه بکار رفته، در زبان پارسی نیز همینگونه است! (انجیل یوحنا 16: 13). حال که روح القدس بعنوان شخص معرفی شد بجاست، از ویژگی هایش بگوئیم!
خردمندی (ذی شعور)! پس روح به فیلپس گفت: (اعمال رسولان 8: 29)! همچنین: (اعمال رسولان 10: 19 و 28: 25)! کسیکه سخن گفته و خط و خطوط تعیین می کند بی تردید دارای شعور هم هست! در اعمال رسولان می بینیم: گروه کوچکی که عیسای مسیح از پیروان خود سازمان داد چگونه به کشورهای دور می روند و نوید آمرزش گناه و نجات از طریق صلیب را به همه می رسانند! در رومیان می خوانیم که روح القدس دارای شیوۀ منحصر بخود است! خداوند که از قلب ما خبر دارد می داند روح القدس چه می گوید زیرا او بجای ما دعا وشفاعت می کند! (رومیان 8: 27). باید گفت: در جهان هیچ نیرو یا انرژی مشابه ای نیست که بمانند روح القدس طرز فکر مخصوص و کارکرد ویژۀ شخص خود را داشته باشد!

صاحب اراده و اختیار! روح القدس به رسولان اختیار نداد تا "خودسر" براه خود بروند! (رسالۀ اعمال رسولان 16: 6 و 7)! بلکه روح خدا برای آنها برنامه داشت. پولس رسول به قرنتیان نوشت: "روح القدس به هریک از رسولان عطای خاصی بخشید، و در آنها همان روح فعال است بر حسب« ارادۀ او "(اول قرنتیان 12: 7 و 11).!
احساسات: روح القدس با اندوه ما متاثر می شود، چه در منابع قدیم و چه در عهد جدید برجستگی این تاثرات نمایان است! (اشعیاء 63: 10) و (افسسیان 4: 30). مطابق زبان یونانی: حزن و در هم شدن برابر گریه بهنگام اندوه است! و این سومین ویژگی روح خداست. در رسالۀ رومیان پولس می نویسد: "روح القدس برای شما با اشک وآه دعا می کند!
"اگر اینها ویژگیهای شخصی روح خدا باشد، تردیدی نمی ماند که با مشخصات نیرو یا انرژی فیزیکی برابر نبوده و در پندار نمیگنجد این ویژگی ها، صفات منحصر بفرد اوست در اینجا شایسته است خصوص کارهای روح القدس نیز گفته شود:!! * * * * تعمید روح !
در سدۀ بیستم میلادی "چالشی بین خبرگان الهیات، بخاطر برداشت های متفاوت از تجربۀ تعمید روح برای شخص نجات یافته ایجاد شد. و تا اندازه ای در گسست و خط کشی ها دخالت داشت. بعضی تا آنجا پیش رفتند که سخن گفتن بزبانها را شرط اصلی مسیحی بودن بر شمردند، برعکس عده ای راه تفریط پیش گرفتند که از حوصلۀ این نوشته خارج است از آنجا که خداوند منشاء احساس و عواطف بشر است (مزمور 139) بنابراین هنگامیکه ایماندار مسیحی خداوند را ملاقات می کند از این رویداد دچار شعفی غیر توصیف می شود که به جلوه های کاریزما می انجامد که بهیچ رو نکوهیده نیست!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر