۱۳۹۳ مهر ۱۷, پنجشنبه

مراجع تقلید:«حکم قصاص ریحانه جباری غیر‌شرعی است»

مراجع تقلید:«حکم قصاص ریحانه جباری غیر‌شرعی است»

reihaneh-jabari-saham-news
مادر ریحانه جباری اعلام کرد که «آیت الله علی حسینی سیستانی» و«آیت الله حسین وحید خراسانی» از مراجع شیعه، حکم قصاص برای ریحانه را غیرشرعی خوانده اند.
شعله جباری(پاکروان) درگفتگو با«اتاق‌خبر» اعلام کرد که مهم‌ترین دلیل آیات عظام سیستانی و وحید خراسانی این است که خانواده مقتول و اولیا دم درجلسه صلح و سازش درمقابل ۸۰ نفر از افراد فرهنگی، حقوق‌دان و دانشگاهی اقرار کرده اند که ریحانه قاتل نیست و باید قاتل اصلی را معرفی کند.
او توضیح می‌دهد که با توجه به اقرار خانواده سربندی درجلسه صلح و سازش به اینکه شخص دیگری قاتل مرتضی سربندی است و ریحانه درشرایط اعدام به وجود او اقرار می‌کند، این دو مرجع تقلید شیعه حکم قصاص را جایز نمی دانند.
مادر ریحانه هم‌چنین اعلام کرد که امروز برای دیدار و استفتاء از مراجع عظام شیعه عازم قم شده وگفت ازآن‌جایی که آن‌ها به طوردقیق درجریان پرونده ریحانه هستند امیدوارهستیم که ما را دراین شرایط یاری دهند. او درعین‌حال توضیح داد که مدت‌هاست که از آنها استفتاء کرده و پاسخی نشنیده است.
او می گوید که به‌خصوص پسرآقای سربندی، اگر ریحانه درشرایط اعدام قرار بگیرد به وجود قاتل اصلی اقرار می کند.
مادر ریحانه با اشاره به اینکه ریحانه در روزهای‌گذشته بدون اینکه بداند، درشرایطی خارج از قواعد معمول برای اجرای حکم به زندان رجایی‌شهرمنتقل شده ودرشرایطی که احساس می کرده قراراست اعدام شود دراختیار او قلم و کاغذ قرار داده اند، توضیح می‌دهد که ریحانه متنی را نوشته که به نوعی اقرار متهم پیش از اعدام محسوب می شود. به گفته او، اما این نامه توسط دادیار زندان ضبط شده است.
خانم جباری با اشاره به سوال همیشگی خانواده سربندی و تلاش آنها برای اینکه اگر ریحانه پای چوبه دار برود به وجود فرد دیگری اقرار می کند، از مسوولان زندان می خواهد که با رعایت امانت داری این متن را منتشر کنند.
او با توجه به اینکه ریحانه مادرش را در جریان کامل اقرارنامه پیش از اعدامش گذاشته می گوید که ریحانه درست هنگامی که فکر می کرده به زودی اعدام می شود، به همان مسائل قبل اقرار کرده است.
این درشرایطی است که درآخرین تحولات، مادر ریحانه امروز موفق به گفتگوی تلفنی با او نشده است، جلال‌سربندی پسر مرحوم سربندی نیمه شب گذشته اعلام کرده که تنها گزینه این خانواده اعدام است.
از سوی‌ دیگر مادربزرگ و خاله ریحانه برای دیدار با مادربزرگ جلال‌ سربندی و تقاضای کمک به منزل او رفته اند اما با وجود اینکه همسایه او اعلام کرده که درمنزل‌ است، فرد موتور سواری به آنها نزدیک شده و گفته که ایشان برای سفر دو روزه به مشهد رفته است.
این درحالی‌ست که برخی از مادران صلح در تلاشند تا امروز با او دیدار و نظر او را جلب کنند.
گفتنی ست آیت الله وحید خراسانی درحالی این حکم را غیرشرعی می داند که این حکم در ریاست دامادش(صادق آملی لاریجانی) بر قوه قضائیه قراراست به مرحله اجرا گذاشته شود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر