۱۳۹۳ تیر ۲۶, پنجشنبه

تصلیب عیسی

نچنان که از شواهد تاریخی بر می‌آید، شخصیتِ تاریخی عیسی به صلیب کشیده شد؛ و تنها رومیان می‌توانستند کسی را به صلیب بکشند.[۱] مرگ مسیح بر بالای صلیب رخدادیست که بطور متواتر در آثار مسیحی و عهد مسیحی مطرح شده‌است و نویسندگان هر چهار انجیل کانن به شرح آن پرداخته‌اند. بر اساس روایت این اناجیل خود عیسی نیز پیش از مرگش، به مصلوب شدن خویش اشاره کرده‌است.[۲] در مواعظِ حواریون مسیح نیز، این آموزه حضور فراگیری داراست.[۳][۴] در آموزه‌های مسیحی، مصلوب شدن مسیح به عنوان کفارهٔ گناهان بشر از تعالیم بنیادین آن است. بر اساس عهد جدید مسیح در روز سوم پس از مرگش از میان مردگان قیام کرد و بسوی پدر صعود نمود. البته برخی از مسیحیان ناستیک قرون دوم و سوم میلادی، همچون پیروان باسیلید، معتقد بودند که چهره عیسی مسیح با شمعون قیروانی جابجا شد و شمعون قیروانی به جای عیسی به صلیب رفت

مصلوب شدن عیسی در کتاب مکاشفات پطرس[ویرایش]

کتاب مکاشفات پطرس یکی از کتب مسیحی معروف به اپوکریفا، متعلق به سال 150 میلادی است، همچنین نسخه ای از این کتاب اخیراً در نجع حمادیکشف شده است. در این کتاب به صلیب رفتن مسیح زیر سوال رفته است، و در مورد به صلیب رفتن مسیح، به نقل از پطرس، چنین آمده است[۶]:
وقتی او(مسیح) این چیزها را گفت، من(پطرس) او را دیدم که ظاهراً توسط آنها بازداشت شده بود. و گفتم : "چه می بینم، مولای من؟ آن شمایید که آنها گرفته‌اند و همانا شما هستید که مرا چسبیده‌اید؟ یا آن کیست که شاد و خندان بر روی درخت(صلیب) است؟ و آیا او شخص دیگری است که که دست و پای او را می کوبند؟"
نجات دهنده(مسیح) به من گفت: "آنکه او را بر روی درخت(صلیب)، شاد و خندان می بینی ، عیسای زنده است. ولی این یکی که بر دستان و پاهایش میخ می زنند، پوست و گوشت او است، که بدلی است تا باعث شرمندگی آنها شود ، کسی که شبیه او شده است. ولی به او و به من نگاه کن!"

تصلیب در نگاه اسلام[ویرایش]

بنابر نظر آیاتی از قرآن، مسیح به صلیب کشیده نشده و عروج کرده‌ است:
«[خداوند بر دلهاى آنها مهر زده بنابر دلایلی چون کفر و تهمتی که به مریم زدند] و گفته‌ی ايشان كه ما مسيح، عيسى‌ بن مريم، پيامبر خدا را كشتيم و حال آنكه آنان او را نكشتند و مصلوبش نكردند؛ ليكن امر بر آنان مشتبه شد و كسانى كه در باره‌ی او اختلاف كردند قطعا در مورد آن دچار شك شده‏‌اند و هيچ علمى بدان ندارند جز آنكه از گمان پيروى می‌كنند و يقينا او را نكشتند. بلكه خدا او را به سوى خود بالا برد و خدا توانا و حكيم است »
— قرآن سوره‌ی 4 (النساء) آیه‌ی 157-158 [۷]

مصلوب شدن عیسی از نگر تاریخی[ویرایش]

N. T. Wright، محقق و عهدِجدیدْپژوهِ، در اثر تحقیقی The Resurrection of the Son of God چنین نتیجه می‌گیرد که احتمال تاریخی بودن مرگ مسیح به همان اندازه بالاست که ما از تاریخی بودن مرگِ آگوستوس در سال ۱۴ میلادی یا تخریب معبدِ اورشلیم در سال ۷۰ میلادی مطمئن هستیم. A. T. Robinson نیز مرگ و تدفین عیسی را «یکی از قدیمی‌ترین و تصدیق‌شده‌ترین حقایق» دربارهٔ او می‌داند.[۸] John Dominic Crossan عهدِجدیدْپژوه منتقد و لیبرال، و عضو شورای سکولارِ Jesus Seminar، در این رابطه چنین اظهار داشته‌است:
  • اینکه عیسی به صلیب کشیده شد به همان اندازه قابل‌اطمینان است که یک رخ‌دادِ تاریخی در بهترین حالت می‌تواند چنین باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر